dinsdag 11 augustus 2009

oplichter

Een onaangenaam mannetje. Dunne lipjes, waterige priemende rattenoogjes, grijs overhemdje. Onverstaanbaar en leugenachtig. "Meesteroplichter" Johan S. zit op nog geen twee meter van me vandaan in zaal D. Ik begin maar helemaal niet aan de enorme waslijst van verdenkingen, ben blij dat ik halverwege een definitieve tenlastelegging van de officier krijg zodat ik het ook op papier heb. Het is te triest voor woorden. Om nog door het web van leugens zijn verhaal te kunnen houden heeft hij een spiekbrief. Een hele grote, dikke brief. Voordat hij de vele vragen van de rechter beantwoordt zoekt hij eerst naar "zijn" verhaal. Op te lastige vragen komt hij niet verder dan een "wat moet ik daar op zeggen". Of een draaiverhaal waar de honden geen brood van lusten.
Het duurt uiteindelijk bijna zes-en-een-half uur voordat de zaak afgelopen is. Er ligt een eis van 30 maanden en een verzoek om vrijspraak van de advocate. Na de zitting neem ik een gesprekje met haar op en dan kan ik het gebouw verlaten. Tot mijn grote verbazing schijnt de zon. Daar had ik niets van mee gekregen.

De uitzending Tros Opgelicht

Diverse slachtoffers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten