dinsdag 28 juli 2009

Vennbahn





Plots duikt het op in het veld, een seinhuis. De auto gaat direct aan de kant en we gaan op verkenning. Het seinhuis is nog helemaal ingericht, maar helaas zit er een groot nieuw hangslot op de toegangsdeur. Er is weinig te zien verder, een enkel stukje vergeten spoor van nog geen twintig meter en en dito achtergelaten wissel.
Verderop bespeuren we een station met een tweetal goederenwagons ernaast. Onze nieuwsgierigheid is gewekt en we gaan opnieuw op verkenning. Op dat moment weten we niet dat we op het spoor van de voormalige Vennbahn zijn. Een spoorlijn die de industriƫle centra van Aachen met Luxembourg verbond maar in de Eerste Wereldoorlog een belangrijke rol voor de Oosterburen vervulde. Na de oorlog werd de lijn met alles erop en eraan aan de Zuiderburen gegeven, waardoor nog steeds een deel van het land Oosterbuurs praat.
Een oorlog later was de Vennbahn een van de doelen van het Ardennenoffensief en werd er al zoveel opgeblazen en vernield dat belangrijke baanvakken nooit meer opereerden. Ondertussen is het spoor bijna overal opgebroken, de museumlijn is opgeheven, het station van Sourbroth wordt opgeknapt voor bewoning en er schijnt nog een deel per railbike te fietsen zijn, maar tijdens onze speurtocht vinden we weinig tekenen van activiteit.
En zo blijkt, op een gewone kriskras rondreis in Zuiderburen is steeds weer wat te beleven. Het land is vol oorlogsgeschiedenis en verlaten, vervallen industrie en spoor. Een land voor de moderne ontdekkingreiziger. ga ook eens kijken, het is de moeite waard!

Bekijk de Vennbahn op Google Earth

Geen opmerkingen:

Een reactie posten