woensdag 28 november 2007

big brother


Inmiddels is het al weer een tijdje gemeengoed, ook in Textielstad kijkt Big Brother tegenwoordig toe. Heel gek, twintig jaar geleden liep het halve land te hoop tegen het spionagegedrag van "de overheid", tegenwoordig lijken we het zelfs toe te juichen. Tijden veranderen, de "veiligheid van de burger" staat voorop. Het mag dus gewoon.
Ik ben er niet voor, ik geloof er niets van dat het ophangen van een camera op straat voorkomt dat mensen zich misdragen. Mensen die zich misdragen plannen dat meestal niet. Iemand die een ander een klap verkoopt bedenkt echt niet van te voren dat hij dat gaat doen op een "cameraloze" plek. Net zo min dat hij zich zal laten weerhouden van het uitdelen van de bewuste klap.
De praktijk kom ik vaak genoeg tegen in de rechtbank, hoeveel voetbalsupporters zijn al niet succesvol veroordeeld door camerabeelden? Tuurlijk, wel veroordeeld, maar de aanwezigheid van camera's heeft niet voorkomen dat de zaak uit de hand liep. En dat is toch waarvoor ze er hangen. Of heb ik het mis.
Zelf heb ik altijd de neiging om te zwaaien zodra ik een camera bespeur. Of om ze zelf op de foto te zetten. Terugfilmen en fotograferen of een groot bord laten zien met bijvoorbeeld "alles is hier veilig" of "ik voel me onveilig omdat u meekijkt" erop. Misschien een idee om daar eens een leuke performance van te maken.

1 opmerking:

  1. Ook niet handig om steeds die cassettes van die 16mm camera te verwisselen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen