zaterdag 13 oktober 2007

vogel


Mijn hoogbejaarde buurvrouw staat in paniek voor de deur. "Oh, moet je toch eens voelen hoe mijn hart tekeer gaat" roept ze. "Ik ben zo bang". Haar hartslag gaat inderdaad als een gek tekeer. "Ik ben alleen thuis en er zit boven een vogel. Ik durf niet te kijken, wil jij dat alsjeblieft doen? Ik hoor de hele tijd heel hard PIEP!".
Onze buurvrouw is echt doodsbang voor vogels, zelfs een verloren vogelveertje maakt haar aan het schrikken, laat staan het gefladder of gepiep van zo'n beest. Ik besluit snel te gaan kijken, straks ligt ze nog op de hartbewaking.
Boven trek ik van alles aan de kant, maar behalve een hoop stof, vind ik niets. Wel hoor ik gepiep. Steeds één keer en dan is het weer een minuut stil. Ik kijk alle kamers door maar zie niets. Ondertussen heeft ook de buurvrouw moed verzamelt en is boven komen kijken. "Hoeh, volgens mij zit ie hier op de overloop" roept ze met trillende stem.
Ik blijf zoeken totdat ik opeens aan het plafond een rookmelder zie hangen. Het zou toch niet? Ik besluit even te wachten. En ja hoor, even later klinkt er een luide piep boven mijn hoofd. Ik trek het apparaat open en verwijder de batterij. Het blijft angstvallig stil. Natuurlijk, de batterij is bijna leeg en het apparaat geeft één keer per minuut een alarmsignaal dat er een nieuwe in moet.
Met trillende stem en tranen in de ogen bedankt ze mij.

1 opmerking:

  1. lastige beesten hebben jullie daar in het oosten van het land.....

    BeantwoordenVerwijderen