dinsdag 26 oktober 2010

Trevi








Fascinerend om het gekkenhuis te zien rond de Trevi fontein in Rome. Van verre is het lawaai van een woeste meute al te horen en dichtbij is het dringen voor een plekje om op de foto te gaan. Een perfecte spot om het menselijke toeristenras te bestuderen. Sinds de de film La Dolce Vita is dit de meest romantische plek van de stad. 
Gevolg is dat vele stelletjes een foto komen maken. De meesten blijven een tiental seconden staan, manlief drukt vrouwlief naar de waterkant en maakt een foto. Dan staat vrouwlief op, bekijkt het geschoten plaatje en besluit, die gaat weg! Nog een dan. Er moeten stellen zijn wiens vakantiefoto's niet meer zijn dan vrouwlief met een mooie glimlach voor een bekende plek. Zo'n voorbeeld volg ik dan graag.
Tussen de meute toeristen valt iets anders op. Mannetjes met uitschuifantennes die muntjes vissen. Zeker vier heren spotten we die handig waardevolle munten stelen. Ze vallen op omdat ze extreme belangstelling hebben voor wat er in het water ligt gecombineerd met een schichtige blik om zich heen, speurend naar uniformen. Het gaat gehaaid, aan de antenne zit een zuignapje waarmee ze de munt uit het water halen. Razendsnel wordt het ding uitgeshoven, in het water gedaan en binnengehaald. Antenne verdwijnt in de mouw, de munt in een jaszak.
De meeste toeristen hebben niets in de gaten of kijken hoogstens geamuseerd toe. Voor de zekerheid gaat mijn muntje ver de fontein in. Ik wil graag terugkomen in deze mooie stad en waag er een paar cent aan.

2 opmerkingen:

  1. Enkele van mijn middelbare schoolgenoten zijn er ooit in gesprongen, in die fontijn.

    Vond de pliesie niet grappig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey, ben er ooit ook geweest..ik zie op jou foto's dat ze er muntjes uithaalden? Ik heb er traditiegetrouw natuurlijk een muntje ingegooid!
    http://www.twitpic.com/31a3j7

    BeantwoordenVerwijderen