Het gaat niet goed met het spoor. De wintertest mag dan goed afgelopen zijn, alhoewel we dat niet te hard moeten roepen, op een zondag testen zegt niets over de chaos die ontstaat op bijvoorbeeld een maandagmorgen in de spits. Ik kan het weten, ben zelf een van de proefpersonen die, keer op keer zonder ooit als vrijwilliger te zijn aangemeld, de verwarring op het spoor mag meemaken.
Gaat er vorige week een deur kapot waardoor iedereen de trein uit moet en over moet stappen in een ander treinstelletje, is het vrijdag zo druk dat staan de enige oplossing is en gaat het vandaag helemaal mis. In Koekstad gaat de trein niet verder, oorzaak een defecte trein op het spoor richting het westen. Gevolg, algehele verwarring en paniek. Treinen vertrekken plots om andere tijden van andere perrons, terwijl het omroepsysteem tegenstrijdige boodschappen laat horen.
De trein die naar de Provinciehoofdstad gaat is over, maar dan ook overvol. In de drukte is het zoeken naar een deur waar nog wel een gaatje is te vinden om in te stappen. Het wordt de eerste klas en het wordt ook een daad van burgerlijke ongehoorzaamheid, in de uitgestorven coupé neem ik plaats in een extra brede zetel. De optelsom, vrijdag staan in de derde klas met een tweede klas kaartje maakt de eerste klas eigenlijk een tweede klas. Ik ben ook niet de enige. Binnen no time zit de hele coupé vol met ongehoorzamen en besluit de conducteur om het er bij te laten.
Terug opnieuw chaos. De trein naar Koekstad loopt vertraging op bij vertrek. "We zijn nog even op zoek naar een machinist" aldus de kaartjesknipper. Boven de infostand knippert dan het bord al met de mededeling dat er geen treinverkeer mogelijk is richting Textielstad vanwege een "wisselstoring", vermoedelijk is iemand vergeten 113 te bellen en heeft zich voor een aanstormende trein geworpen.
In de Koekstad opnieuw verwarring door treinen die op andere perrons binnenlopen en vertrekken, opnieuw voorzien van misleidende informatie uit, af en toe, onverstaanbare luidsprekers. De trein richting Textielstad blijkt plots wel te gaan, maar komt als bonus wel met vertraging en op het goede perron binnen. Alhoewel, vertraging, de trein "vertrekt tien minuten later" heet dat tegenwoordig in spoortaal.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, ik trap er niet in. I don't like mondays!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten