dinsdag 25 mei 2010

stoom


Als zijn cliënt, tijdens een strenge doordringende ondervraging van rechter Stoofvlees en rechter Bordenzijnnogleeg, steeds vaster blijft volharden in een uiterst sloom "weet niet" is het gedaan met de rust van Pleitmevrij. Vanuit het persbankje in zaal D is te zien hoe hij steeds roder en roder wordt totdat de stoom letterlijk uit de oren dampt. Dan vraagt hij om een schorsing voor overleg en trekt de jongeman aan zijn oren de zaak uit. 
Ik volg iets later als blijkt dat de zaal leeg moet en wordt buiten aangesproken door advocate Vonder Trout. Deze blondine heeft zojuist een stomende PMV langs zien rennen met in zijn rechterhand het oor van een verschrikt kijkende cliënt en de tranen van het lachen stromen uit haar ogen.
Even later komen de twee terug. Voorop een woest kijkende toga gevolgd door een timide verdachte. In de zaal geeft die plots aan "bang te zijn". 
Het is eigenlijk het mooiste moment van de hele dag in zaal D. Voor mij is het de zoveelste keer dat de zaak van de schietpartij in de Industriestadse binnenstad langskomt. Ik heb al zoveel verslagen gemaakt dat ik pas aan het einde van de middag, na het schrijven van een tweetal fietsblogjes, inspiratie heb voor een aardig bericht. 
Ik ben dan ook blij dat ik van de OvJ alvast een requisitoir krijg zodat ik niet nog eens een keer hoef mee te pennen. De spanning zit er ook pas morgen aan te komen. Ik ga het deels, samen met Krien die voor tv op pad gaat,  meemaken. 
Totdat ik naar de tandarts moet, tijdens de lunch breekt mijn kroon, bij het eten van een volkoren boterhammetje ,af. Het levert wel een grappig gesprekje met de assistente van de tandarts als ik binnen een halve minuut, bijna nog met volle mond, bel. Ervan uit gaande dat het ergens tijdens de feestdagen of langer geleden gebeurde is ze uitermate verrast als ik haar duidelijk maak dat het ding nog geen 30 seconden geleden afbrak. We'll see.

1 opmerking: