woensdag 6 januari 2010

oplichten


Letterlijk en figuurlijk licht het op in de plaatselijke kringloopwinkel. Ik ben er al een hele tijd niet meer geweest en schrik me een knalpatroon als ik de hedentijdse prijzen zie. Deze lampjes, voor €2,50 nieuw te verkrijgen bij de regionale vestiging van een internationale meubelzaak, kosten maar liefst €5,50 per stuk! Een prijstijging van meer dan 200%!!! Belachelijk!
Als ik neus tussen de boeken, kom ik exemplaren tegen die ooit in onze kast stonden. Omdat uiteindelijk, na bijna een jaar, niemand ze wilde heb ik ze in de container van de kringloop gepleurd. Voor de grap bekijk ik de prijzen. Dan zakt de broek me echt tot aan de enkels. Een fotoboek, bij de Slegte jaren geleden voor één gulden (!) gekocht, moet plots €14,50 kosten! Ook een serie kunstboeken, in een zelfde opruiming gekocht voor gelijke prijzen of misschien zelfs wel voor minder, moet plots ook rond de €10,00 kosten. Nou ja!
We zijn op zoek naar een leuke lampvoet, maar gaan er snel vandoor als we spotten dat de meest afgrijselijke exemplaren extreem duur zijn. Vergeet niet, dit zijn allemaal gratis verkregen goederen en ooit hadden we een kringloop voor een goed doel en met een doel, dat is over.
Verbaasd zijn we dan ook als we een telescoop zien voor een tientje. Het is geen superexemplaar, maar redelijk geprijsd en allicht moet er iets door te zien zijn. Het ding staat inmiddels thuis te wachten op een heldere hemel.
Verder ga ik de kringloop hier niet meer bezoeken, schandalig. Ik ga in het vervolg wel naar de Boeskoolstadse kringloop, daar doen ze tenminste nog normaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten