woensdag 26 augustus 2009

lange zit


Locatie: Rechtbank Provinciehoofdstad, zaal A

Zaak: Skimmen bankpassen, zes feiten, onder andere in Battum.

Verdachten: Twee Oostblokkistani

Temperatuur: Rond het vriespunt

Situatie: Klant van de Boerenleenbank ziet twee verdachte mannen bij een pinautomaat en belt politie. Verdachten aangehouden, er is met de pinautomaat geknoeid. Uit onderzoek blijkt dat de twee betrokken moeten zijn bij veel meer skimpogingen. Foto's van de verdachten bij pinautomaten duiken overal op.

De zitting: Begint bijna een uur te laat omdat een van de twee verdachten ver weg in de bajes zit en pas later aangevoerd kan worden door DVO (Dienst Vertraging en Oponthoud).
Het te late tijdstip maakt de rechters niet uit. Zonder enige haast wordt feit voor feit tot uitgebreid doorgenomen. Verklaring voor verklaring, foto voor foto en geldopname voor geldopname wordt de twee voorgehouden. Beide verdachten krijgen alle tijd om te verklaren dat ze nergens iets van weten. Ja van een ding, de automaat waar ze op heterdaad bij werden betrapt.
Tenminste, een van de twee bekend. De ander "stond buiten een sigaretje te roken". En het verhaal van de bekenende verdachte is fraai. Hij heeft de apparatuur van een landgenoot gestolen en wilde uitproberen of het werkte voordat hij het spul "voor een leuk bedrag" zou doorverkopen aan een liefhebber.
Jaja, leuk bedacht. De rest van de skimpogingen, het pinnen met gekopieerde passen door heel Europa door, inclusief een hele stapel aan foto's gemaakt door beveiligingscamera's, wordt afgedaan met opmerkingen als "we hadden geen speciaal doel", "ik pinde met de creditcard van een kennis", "fouten in vertaling/dossier" en ga zo maar door. Ondertussen duurt het zo lang dat een collega van de krant al weg is gegaan, de parketpolitie slaapt, ik een advocaat tijdens een schorsing met een stroopwafel moet redden van de hongerklop (alhoewel een van de honger omvallende advocaat natuurlijk wel mooi nieuws is) en zelf waag ik af en toe een vluchtpoging om buiten de zaal een kop koffie naar binnen te gooien.
Ergens rond een uur of twee verwacht ik een eis. Dan smeer ik 'm. Ik weet inmiddels dat de verdediging het gaat hebben over de ondeugdelijkheid van de gebruikte apparatuur en voor een vrijspraak gaat, daar ga ik niet meer op wachten. Er stond twee uur voor de zaak gepland, ik heb nog meer te doen. Het is ook altijd hetzelfde hier in deze rechtbank! Kan deze week wel een pied-de-terre betrekken hier in Provinciehoofdstad, morgen weer...

1 opmerking: