donderdag 14 augustus 2008

voor paal


Vervolgen. Dat is het enige dat ik kan zeggen over de kwestie (luister vooral het radiofragment) van burgemeester Gordeldier en het paaltje. Onze burgervader ramt een paaltje dat kapot gaat en, in plaats van dat direct te melden en even te wachten op wat er komen gaat, rijdt hij door en moet aan de hand van zijn kenteken worden opgespoord.
Naderhand neemt hij wel contact op, maar op dat moment is de melding al gedaan, en breekt de pleuris uit bij de politie omdat de corpsbeheerder is doorgereden na een aanrijding. En dan ontstaat een precaire situatie. Want, kan de politie onderzoek doen naar hun eigen baas? En hoe gaan we om met de pers, die inmiddels aan de telefoon hangt.
Nu maak ik regelmatig rechtszaken mee met vergelijkbare situaties. mensen die na ongeluk veroorzaakt te hebben, doorrijden. In al die gevallen krijgen deze mensen van justitie te horen dat ze netjes melding hadden moeten doen en hadden moeten wachten. In veel gevallen volgt er ook een uitspraak van een rechter.
Ik kan het Beschuitstadse Openbaar Ministerie dan ook alleen maar aanraden om burgemeester Gordeldier te vervolgen voor het doorrijden na (en niet NAAR, zoals bovenstaande krantenkop wil doen geloven) een aanrijding. Net zoals dat elke gewone brave burger zal gebeuren. Laat de rechter maar uitspraak doen. Ik vrees dat ik me anders niet aan de indruk dat er sprake zou zijn van klassenjustitie kan ontrekken.

1 opmerking:

  1. Hij zal (tijdelijk) z'n ambtsketen af moeten doen totdat er onderzoek is gedaan. Ze waren gisteren om 15.30 trouwens nog bezig dat poƤlke te herstellen.

    BeantwoordenVerwijderen