dinsdag 20 mei 2008

oude coke


Het is wat verwonderlijk om de oude man uit het cellencomplex te zien komen. Vief is hij wel, maar waarom zit een van hypotheekfraude verdachte tachtigjarige in godsnaam in voorarrest. "Een vergissing meneer de rechter, ik kan geen nee zeggen" legt hij uit. "Weet u, ik heb een jongen geholpen die had wat problemen met drugs, ach en ik heb wel eens wat wiet voor hem geregeld."
Het maakt de rechtbank nog niet veel uit, de officier van justitie, de onverstaanbare uit het verre zuiden afkomstige mevrouw Bloembollen, weet een zittingsdatum en noemt deze. Dan komt de klap op de vuurpijl als de hoogbejaarde doorpraat. "En dan is daar natuurlijk nog die zaak van die plexiglasplaten voor mijn kantoor, daar zat 40 kilo coke uit Cocaïneland in, maar daar wist ik niets van hoor. De rechters zijn ook in Cocaïneland geweest om te kijken en die weten het wel, het klopt niet. Net als die 4000 kilo die verstopt was in dat hout, die partij die hebben ze me gewoon opgestuurd, daar heb ik nooit om gevraagd!" Ik wissel een korte blik met Advocaatje Pleitmevrij, die een van de medeverdachten bijstaat. Jaja...
De rechtbank maakt een eind aan het verhaal en gaat verder met het hypotheekfraudeverhaal. Eventjes maar, het is slechts een regiezitting. De oude man wordt weer meegenomen naar achteren. Hij gaat straks weer in een busje met afgesloten hokjes terug naar het huis van bewaring. Hou de landelijke media maar in de gaten, ergens eind juni staat hij voor de rechter in Havenstad. Me dunkt dat er iets over terug te vinden is. Ik vraag me trouwens af of hij niet een van de oudste gedetineerden in ons land is, maar daar heeft iemand vast wel een antwoord op.

2 opmerkingen:

  1. Er is een 84-jarige vrouw uit Dedemsvaart die vastzit, omdat ze haar geestelijk gehandicapte dochter 'de pil van drion' heeft gegeven. baas boven baas... Het wordt wel tijd voor een rusthuis voor gedetineerden. Voor al die mensen die britslegerig worden....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het waren multiplexplaten ... maar dat mag de justitiele pret niet drukken. 40 kilo = 40 kilo ... of het nou tussen hout of glas zit. Maar errug hoor, die drugsbejaarden? Straks gaan ze nog dealen in het bejaardenhuis of op hun favoriete hangplek bij MacDonalds.

    BeantwoordenVerwijderen