maandag 19 november 2007

theater


Alsof de theatervoorstelling volledig is uitverkocht, zo ziet zaal D van de Beschuitstadse rechtbank er uit. Het publiek is massaal uitgerukt om het rechtbankschouwspel van het jaar te bekijken.
"
Ja ik heb altijd al eens een zitting willen bijwonen en nu dacht ik, kom laat ik vandaag maar eens gaan. Het is toch wat hè, zo'n zaak, niet?" Aan het woord een man die naast mij zit. Reikhalzend volgt hij elke handeling. Praat de verdachte dan spitsen zijn oren zich in die richting, stelt de rechter een doordringende vraag, dan geeft hij bijna antwoord. Links van me zit een bezoekster met smaak een meegebracht boterhammetje op te peuzelen totdat een agente van de parketpolitie er een eind aan maakt.
Ondertussen blijft het publiek toestromen, er is geen stoel meer vrij. Zelf zit ik strategisch achterin, naast de deur. Als de eis bekend is kan ik direct de zaal uit om het door te bellen. Inmiddels maak ik een inschatting van de eis. Vijftien tot twintig jaar met tbs, schat ik. Na een klein uur krijg ik gelijk als de officier van justitie inderdaad 15 jaar eist. Mét tbs. Ik ren de zaal uit en ben nog net op tijd voor het radionieuws van 4 uur. Ik ben op tijd terug om het inspirerende pleidooi van de bekende strafpleiter Scheepsonderdeel te horen.
Morgenochtend gaat het verder. Dan staat moeder "Sacha" terecht en in de middag staan de beide zoons. Ben benieuwd.

1 opmerking: