woensdag 7 maart 2007

prachtdag


Het was echt een prachtdag. Eigenlijk de tweede al. En dat ondanks de grijsheid van de lucht en de bijbehorende nattigheid (waar ik me niks van aan wil trekken omdat het bijna lente is). Tenslotte had ik leuk gescoord.
Maandag met een, op zich onbenullig, politierechterzaakje, maar met grotere impact. Bedreigen van een ambtenaar en een koelcel zonder vergunning. Toch leuk, want de verdachten in dit zaakje staan binnenkort voor veel grotere zaken voor het hekje. Grootschalige fraude in de fruithandel, in binnen en buitenland, beetje veel faillissementsfraude en het oplichten van vrienden en kennissen. Aardige bejaarde mensen, niet?
Dinsdag werd het nog beter. Pikte voldoende mee van een dikke uitkeringsfraude voor een leuk bericht, bleek mijn gevoel over een "gewone" overvalzaak te kloppen, de verdachte kende ik inderdaad van een moordzaak acht jaar geleden en als klap op de vuurpijl had ik mijn eerste geluidsfragment op radio.
"Twee-op-één-cel werkt goed" hoorde ik verschillende keren zeggen in de zaak tegen een Zippo-(inderdaad, de aansteker)-dief. "Zippo", langdurig en zwaar alcoholverslaafd, was na vele gesprekken met zijn celmaatje tot inkeer gekomen. Kort na de strafzitting had ik mijn eerste geluidsfragment in de uitzending. Gewoon even opgenomen met de digitale camera, een "experiment" vertelde ik de advocaat. Het leidde zelfs tot een interview met de presentator later. Arme advocaat Bentjes, werd ie opeens live in de uitzending "voorstander" van de zo omstreden twee-op-één-cel maatregel. Ben benieuwd of ie de volgende keer nog wil meewerken.
Ik wel, ga de komende tijd vaker "experimenteren" met geluid. Nieuwe uitdaging...
(met muziekje om heel hard af te spelen!)

1 opmerking:

  1. Mevrouw mr. Drs. A.P.K. Luttikhuis RA publiceerde 15 maart 2007 op de website van het CBS een onderzoek over faillissementsfraude en conclusies over de nieuwe faillissementswet. http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/veiligheid-recht/publicaties/publicaties/archief/2007/default.htm en op www.advocaatie.nl
    Nieuw is in dit omvangrijke onderzoek is dat blijkt dat de instrumenten niet werken. Zo hebben actio pauliana en procedure onrechtmatige daad, maar de curator heeft nooit geld om die procedure te doorlopen en als hij dat doet is in 50% het geld op aan procederen. Dat 88% van de faillissementen van rechtspersonen het hanteren tot baten van de schuldeisers. Het blijkt dat de krantenkoppen over faillissementsfraude niet helemaal juist waren het verschil is een factor 2.
    Iedereen dacht dat we onze problemen konden oplossen met een nieuwe faillissementswet, maar we moeten kijken naar de informele reorganisatie.
    We moeten af van het stigmatiserende fraude denken en iets maken waar de bedrijven en werknemers beter van worden. De stille rechter commissaris(RC) is de oplossing. Dan heb je een snelle simpele procedure. Dan is er toezicht op werknemersbelangen, maar ook fraude. Want als je er gauw bij bent, kun je meer doen. Stille RC (dus alleen de direct betrokken weten dit) omdat je een dreigend faillissement niet aan de grote klok wil hangen, dan loopt iedereen weg. Een rechter is onafhankelijk en kan daardoor knopen doorhakken. Nu doe de bank en de belastingdienst dat. Het punt is dat we niet weten of ze wel rekening houden met collectieve belangen als de werkgelegenheid. Een rechter kan beslissen of mensen moeten worden ontslagen als je daar een bedrijf mee kan redden. De informele reorganisatie is nu ontdekt en de verantwoorde sleutel tot flexibilisering van arbeid. De bedrijven hoeven dan niet meer na het buitenland te vluchten. De stille Rechter Commissaris die Luttikhuis aandraagt moet inschakelen als je betalingsonmacht moet melden aan de fiscus of naar het bijzonder beheer van de bank gaat. Dan wordt de concursus van de crediteuren doorbroken, een faillissement is er juist om te voorkomen dat 1 partij alles na zich toetrekt. Met een stille RC weten alle partijen wat er gaande is. Zonodig moet een onafhankelijk accountant uitleg geven. Dat is wel even slikken voor de belastingdienst en de bank, maar uiteindelijk hebben ze baat bij een transparante snelle afwikkeling. Dit komt de kredietverlening en het kredietvolume ten goede en daar zal de bank wel oren na hebben. Je kunt de maatschappelijke belangen in een faillissement nu eenmaal niet aan 1 partij overlaten. Met een Stille rechter (RC) jaag je niet de schuldeisers op kosten. Nu heb je een dure curator die vaak jaren bezig is, dan is het geld op en dat blijkt uit het onderzoek. 8 van de 10 keer dat een curator een fraude instrument gebruikt krijgt de schuldeiser er geen geld door.
    We kunnen van de oude faillissementswet uit 1893,het zorgenkindje, een europees concurrerend systeem maken. Je ziet uit de cijfers dat nu de grote bedrijven niet in Nederland failliet gaan, ze gaan waarschijnlijk naar het buitenland als ze het moeilijk krijgen. We moeten onze eigen bedrijven recyclen. Iedereen heeft altijd zijn mond vol van starters stimuleren, maar het is veel makkelijker een bestaand bedrijf te redden dan een nieuw bedrijf te starten.
    De stille bewindvoerder is heel anders dan de stille RC. De procedure met de stille bewindvoerder lijkt een kopie van de huidige procedure in de faillissementswet op de fase voor het faillissement, de informele reorganisatie. Dat werkt niet in het faillissement en dan moet je het zeker niet kopiëren. Alleen de stille RC is onafhankelijk, niet aansprakelijk, slagvaardig en vooral goedkoop. Als de procedure niet aantrekkelijk is voor de schuldeisers, kiezen ze immers hun eigen pad. Faillissement is een private procedure en dan kun je beperkt publieke doelen nastreven op kosten van een individu.
    De omvang (van de benadeling) in het faillissement is slechts 2 miljard. Er gaan in de informele reorganisatie(fase voor faillissement) naar schatting 24000 bedrijven om. Alleen de ABN AMRO heeft al 3000 bedrijven per jaar op zijn afdeling bijzonder beheer, Nederland heeft maar 130.000 BV’sNV’s. Dat de informele reorganisatie tien(tal) miljard bedraagt ligt voor de hand. Er is echter nog niet eens een eenduidige definitie van de fase. Stel dat je de bedrijven die na het buitenland migreren meerekent, wat inziens terecht is. Ik bedoel daarmee de wekelijkse krantenkop dat een multinational al dan niet met personeel migreert. Het boek van mr. Drs. A.P.K. Luttikhuis RA onder het kopje recht en veiligheid op de website van het CBS en op www.advocaatie.nl.

    BeantwoordenVerwijderen