donderdag 20 april 2006

GRMBL!


De krant had het al opgegeven. Om een uur of twee vanmiddag kwam hij luidkeels de rechtbank binnen. "Zijn zaken stonden stonden in de agenda van kwart over twee tot kwart over drie", verkondigde hij, "en wie was de aanklager!". Daarna heb ik hem nog een paar keer tijdens schorsingen over de gang zien marcheren, maar toen "zijn" zaak eindelijk begon met een vertraging van ruim twee uur was de krant spoorloos.
Ik had me in de voorafgaande uren verschrikkelijk zitten verbijten. De nieuwe rechter uit Regeringsdorp had er geen enkel probleem mee om van de geplande vijftien minuten anderhalf uur te maken. Heb ik zelf ook niet, als het érgens over gáát. Helaas was dat niet zo en zat er alleen een brutaal joch met een antisociale persoonlijkheidsstoornis van hier tot gunter. En die wilde daar niet bij geholpen worden. Niet moeilijk doen dan, gewoon de maximumstraf van één jaar, klaar! Dus niet en werd de "aanklaagster" live eropuit gestuurd om te achterhalen wat de mogelijkheden waren. Dat kost een half uurtje, maar dan heb je ook wat.
Als we dan veel en veel te laat beginnen met de zaak van een zielig kind, dat in de keuken van een stichting voor zwakbegaafden een mes pakt, krommen mijn tenen zich helemaal. De jonge jongen heeft een klotejeugd gehad. Klote met een grote K. Wil daar niet over praten, hoeft ook niet, is niet van belang voor de zaak en staat uitgebreid beschreven in de rapporten. Klaar dus, zou je denken. Niet dus. Na de opmerking dat verdachte "er inderdaad niet graag over praat" barst mevrouw de rechter los en doet niet anders dan steeds weer opnieuw herhalen wat voor een liefdeloze klotejeugd de jongen heeft gehad. "Maar dat weet u zelf ook wel!" voegt ze er vervolgens aan toe.
Ten slotte spreekt de voormalig Regeringsdorpse rechter ook nog één van Textielstad's grootste veelplegers vrij van computerdiefstallen van de kinderafdeling van het ziekenhuis. Ik heb genoeg gehoord en storm de zaal uit. Kan nog net een trein halen. Als ik bijna thuis ben mis ik opeens mijn sjaal. Verloren of laten liggen, ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik zo op de fiets spring om een nieuwe te halen. Grmbl!

2 opmerkingen: