dinsdag 27 juli 2010

OEPS!


Een verdachte die plots opbiecht dat hij helemaal niet degene is die gedagvaard is, dat heb ik al wel eens meegemaakt. De man bleek uiteindelijk 26 identiteiten te bezitten waarmee hij internationaal door Interpol werd gezocht. Ook een verdachte wiens zaak is aangehouden en twee weken later toch wordt aangevoerd (laconiek "ach ik had wel zin in een uitje"), ook dat heb ik al eens meegemaakt.
Wat ik nog niet eerder heb meegemaakt is dat twee verdachten door elkaar gehaald worden en beiden in de verkeerde rechtbank terecht komen. Want dat gebeurde vandaag in Beschuitstad. Door een vergissing van de Dienst Vertraging en Oponthoud blijkt de moordverdachte in Eenbrugteverstad te zitten en de verkeerde verdachte in Beschuitstad.
De officier van justitie heeft er rode koontjes van. Met een zachte géé legt ze de rechtbank voor dat er snel een nieuwe zitting moet komen anders staat de verdachte wegens overschrijding van de termijn vrijdag op straat. En is ie zeker te weten foetsie! Een hoop heen en weer gebel volgt en er komt uit dat de zaak morgen om tien uur verder gaat. Hoe de verdachte vanuit het penitentiair psychiatrisch centrum op tijd voor de rechtbank moet verschijnen is niet duidelijk. De busjes van DVO rijden niet eerder dan 9 uur. 
Ik vraag me overigens wel af hoe de persoonsverwisseling heeft plaatsgevonden. Kan me  indenken dat beide verdachten een zelfde huidskleur hebben en geen van beide onze taal machtig zijn. Dat, in combinatie met kortzichtigheid van de DVO'ers, moet tot deze verwarring hebben geleid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten