dinsdag 24 november 2009


Omschrijven als een man met een bierbuikje, nee, dat zou ik niet doen. Wel als een wandelend getatoeëerd met goud behangen biervat. Van een merk dat ik nooit zou willen drinken.
In het verdachtenbankje zit de Textielstadse stoelenmatter en oud-ijzer sjacheraar Indehoekstaan. Verdacht van een serie inbraken bij boerderijen in het buitengebied. Heterdaad betrapt in een woning in het buitengebied ook. Terwijl hij bezig was om een LCD-tv van de muur te slopen.
Een mooi heterdaadje, maar niet toevallig. Want een observatieteam van de politie volgde de man al, na vele meldingen van getuigen die zijn auto op vele boerenerven spotten en het kenteken noteerden. Auto met de neus naar de weg, kofferbak open en achterbank neergeklapt.
Het observatieteam heeft de man al bij meerdere boerderijen zien rondneuzen en in één geval een deur zien opendoen gevolgd door een gehaaste aftocht als Indehoekstaan plots geconfronteerd wordt met een kind.
Het biervat kan zich die situatie herinneren; "ik heb dat kind nog gezegd dat het alle deuren op slot moest doen als de ouders niet thuis waren". "Met zijn hand op het hart" kan Indehoekstaan zeggen dat hij nooit inbreekt. De politie heeft last van "tunnelvisie" en hij hoopt "dat als ze me veroordelen en de echte dader gepakt wordt, ze me wel excuses maken".
In de zaal zitten enkele slachtoffers. Ze moeten stiekem lachen om de ongeloofwaardige ontkenningen van Indehoekstaan. Zeker als de voorzitter van de rechtbank het strafblad voorleest. De ene inbraak na de andere. "En dan beperk ik me tot de zaken uit deze eeuw" aldus rechter Jepstem.
Officier van justitie Paardestaartje is kort, krachtig en duidelijk. Anderhalf jaar zitten. Indehoekstaan krijgt het duidelijk benauwd. Als raadsman Von Schleswig-Holstein uitgepraat is, wordt duidelijk waarom. Hij moet nodig. Heel nodig! Een korte plaspauze volgt. Dan komt hij terug en doet zijn laatste woord. "Graag vrij, anders raak ik mijn huis en gezondheid kwijt". Hij heeft pech, de rechtbank heeft tijdens de plaspauze nagedacht en besloten dat dat niet gaat gebeuren.

3 opmerkingen: