dinsdag 19 mei 2009

vrij


Even ziet het eruit dat het een hele lange dag gaat worden. Zes advocaten staan klaar om te pleiten in de hypotheekfraudestrafzaak. Ik verwacht vuurwerk, rookmachines en doorgeprikte zeepbellen, maar om eerlijk te zijn, het blijft een beetje achterwege. Er worden wat vergaande dingen in de richting gezegd van het Openbaar Misterie, maar het echte knalwerk zie en hoor ik niet langskomen. Nou ja, een opmerking van advocaat Hamersteen, dat de zaak hem deed denken aan het winnende songfestivalliedje "I believe in fairytales", maar dat nummer wilde onze presentator weer niet draaien na het lezen van het nieuwsbericht. Jammer.
Gelukkig vindt dat wel elders in de rechtbank plaats. Tijdens de pro forma behandeling van een doodslagzaak, ik ben even de verbouwde fraudezaal uitgesneakt, loop ik advocaat Kippenkontje tegen het geblokte lijf. Ik schiet hem direct aan en vraag hem of er nieuws is in de zaak. En dat is er! Want het slachtoffer is helemaal niet overleden aan tijdens een eventuele vechtpartij opgelopen verwondingen! Uit sectie is gebleken dat de man van zichzelf al druk bezig was om dood te gaan, longen en hart deden niet zoveel meer. De confrontatie met de cliƫnt van Kippenkontje heeft hierbij geen rol gespeeld.
Even later heb ik Kippenkontje voor mijn microfoon. Altijd een genot om een advocaat van dit kaliber te ondervragen. Als het klaar is en ik het geluidsfragment heb verzonden, er is tegenwoordig ook verbinding in Beschuitstad na de plaatsing van een nieuwe UMTS-mast, ren ik terug om nog het laatste deel van het pleidooi van Pleitmevrij mee te pikken. Het is nog kort en dan is de zaak voorbij. Ondertussen heeft Krien een persofficier weten te regelen en heb ik die voor de microfoon.
Dan mag ik eindelijk naar huis. Eindelijk vrij. De zon schijnt en ik ben uiterst tevreden.

2 opmerkingen:

  1. advocaatje pleitmevrijwoensdag, 20 mei, 2009

    leuke stukken, over een niet zo mediagenieke zaak! Jammer dat je niet met de diverse raadslieden wilde spreken en alleen het OM een podium gaf. Ik weet zeker dat ikzelf (maar ook Boonen) nog wel wat prikkelende dingen hadden willen zeggen. Tsja

    Owja woord is: stoma. Waarom?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, ik heb toch beide kanten een (even beperkt)podium gegeven dacht ik, maar vanuit het oogpunt van de redactie was er maar 1 advocaat interessant, Hamersteen, en die werd ziek terwijl zijn kantoorgenoot niet echt enthousiast stond te springen voor een gesprek. Ik had jou wel gewild, maar zo werkt het vak nou eenmaal. En Indebonen had de "verkeerde" verdachte voor ons als regionale omroep, hoe lullig ook. Verder heb ik zelf wel genoten hoor, maar daar hebben de luisteraars en lezers van ons weer weinig aan...

    BeantwoordenVerwijderen