donderdag 16 april 2009

rare dag


Een rare, vreemde, obscure dag in rechtbankland vandaag. Ik heb een tweetal zaken en een hoop uitloop. Daardoor ben ik wat beter in de gelegenheid om te observeren wat er allemaal binnen komt lopen.
Voor de deur van de enquĂȘtekamer staan de hele middag twee zwartgeklede bodyguards. Ze beschermen een architect die wat uit te vechten heeft met een ander. De aanwezigheid van de twee brede heren wordt niet op prijs gesteld door de parketpolitie. Zij zijn de aangewezen beveiligers van het rechtbankgebied. Een volgende keer komen ze er dus niet meer in.
De brede heren hebben hun handen vol. Juist vandaag is het een komen en gaan van vreemde types. Pagina's aan strafblad komt, al dan niet bezopen, stoned of ongewassen het gebouw binnenlopen. Vooral het laatste is onprettig, rond een uur of drie hangt er een penetrante geur door de gang. Een van de stinkers zit vanuit een gele tas blikjes bier naar binnen te werken. Hoe hij de blikjes door de scan heeft gekregen is mij een raadsel, maar ik kies er voor om het niet te vragen aan het ongewassen type.
Dan is het eindelijk tijd voor de poederbriefzaak. Een "bijzondere man", zoals hij door de uit Torenstad overgevlogen rechter wordt genoemd, stuurde vorig jaar een poederbrief naar het kantongerecht in Textielstad. De brief werkte weinig beroering, rechtbankpersoneel zag al snel wie de afzender van de metholpoederbrief was en sloeg voor de vorm alarm.
De einzelgÀnger heeft een bijzondere hobby. Wetboeken lezen en bezwaar maken tegen alles en nog wat. Al negen jaar trekt hij ten strijde tegen het onrecht dat hem wordt aangedaan. Het leidt tot frustraties, dreigfaxen en uiteindelijk de poederbrief.
Rechter Ikbendelaatstejarenwatbollergeworden houdt rekening met de bijzondere persoon van de verdachte en legt een werkstraf op. De man is tevreden en besluit niet in hoger beroep te gaan. Op de gang groet hij iedereen en banjert naar de uitgang. Dan weet ik het, hij lijkt op Robbie Kerkhof uit Keek op de Week.
De geur is nog steeds niet weg, dus ik maak dat ik weg kom nadat ik de advocaat van Robbie nog kort voor de microfoon heb gehad. Frisse, zwoele lucht!

1 opmerking:

  1. Zo ziet dat metholpoeder er best gevaarlijk uit:

    5-methyl-2-(1-methylethyl)-cyclohexanol.poeder

    BeantwoordenVerwijderen