zaterdag 29 november 2008

oude fiets



Mijn "oude" reesfiets was afgelopen week bij klupmecaniciën Vakbondshenk. Vanmorgen krijg ik een uitgebreide beschrijving, met foto's, per mail. Ik kan niet wachten totdat ik 'm kan halen.

Beste Harm Job,

De fiets is weer als nieuw.
Ik heb wat foto’s bijgevoegd zodat je het hele proces een beetje kunt volgen.

Wat heb ik gedaan.

Uiteraard alles tot in de diepste porien gereinigd en voorzien van, je raad het al WAX.

Het achterwiel was een probleem.

De lagercups kon ik nog een beetje opzuiveren met 600 schuurpapier. De conussen waren verrot. Landewe had ze niet, Ten Tussher alleen een iets breder formaat, dus dat was passen en meten om eea er goed in te krijgen. Met nieuwe lagers er in loopt het wiel weer als een Zwitsers horloge. Details kun je op de foto’s zien. De velg heb ik een flinke slag ui moeten halen en bij de nippels flink verroest. In de winter iets meer wax op die plaatsen kan geen kwaad. Dit geldt zeker als je de fiets wegzet in de zomer. Het kleinste korreltje zout geeft aan het eind een roestig beeld. Binnen in de velg was het beeld al niet veel beter. Roest op de nippels. Kijk op de foto voor de behandeling en na de behandeling . Een spiksplinternieuw velglintje maak de zaak af. Voorlopig kan dit wiel er weer tegen.

De band is een verhaal apart. Ik hoop voor je dat je die in de winter nooit, maar dan ook nooit af hoeft te halen. Ik ben wat gewend, maar dit was een topper wat pasvorm betreft. De derailleur wieltjes was ook een wanhoop, maar gelukkig had Landewe een setje voor Campagnola en dat ziet er nu ook perfect uit. Met de boutjes moest ik een beetje schipperen. Één zat onmeunig vast, maar alles met schroefdraad gaat bij mij los, dus deze ook. Ik moet hier nog eens een paar goed passende boutjes uit een oudje bij zoeken.

Goed, ketting gereinigd en in de teflon gezet. Ik ben er niet gek op, maar in de winter een goede bescherming. Remmetjes bijgesteld en natuurlijk het nieuwe stuurlint maakt het geheel af.

Totale tijd wil je waarschijnlijk liever niet weten. Was wel weer een uitdaging.

Je kunt de fiets morgen ophalen, maar bel even van te voren, “Dan weet je dat ik thuiuiuiuis ben”

Dan de kosten.

Stuurlint € 6,60 Rose

Derailleurwieltjes € 9,95 (Moest ik bij Landewe halen bij Rose € 8,50 helaas)

Shimano kogeltjes € 6,35 (idem Landewe bij Rose € 3,50 Tja ook weer helaas)

Campagnolo conus 2x € 9,35 (Ten Tusscher Bij Rose niet te bestellen)

Vet, Olie en klein materiaal etc € 5,00

Bus wax € 5,80 Nergens goedkoper.

Totaal € 43,05

OSVVE melkoe € vrije gift


Met vriendelijke groet,



Vakbondshenk

2 opmerkingen:

  1. Geen geld voor vakwerk lijkt mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik zou het in te vullen bedrag voor de melkkoe niet te lullig houden. Dit ondanks de uitdaging voor vakbondshenk. Ik sluit af met:http://www.hamienet.com/midi3942.html

    De groenten .... en veul fietsplezier!

    P.s. wanneer is die revolutionaire uitzending van "Oale lui in de groand"? Die ene waarin de fietsklup acteert?

    BeantwoordenVerwijderen