vrijdag 14 juli 2006

monumenten (vakantieverhalen #05)



Al die oude meuk tegenkomen op vakantie is leuk, kasteeltje bezichtigen, hoopje stenen bekijken of beklimmen. Mijn echte voorliefde gaat toch uit naar de wat "recentere" geschiedenis. Als fanatiek plaatjesschieter zal het niemand verbazen dat ik eigenlijk pas echt geïnteresseerd ben als er foto's van zijn gemaakt.
Mijn belangstelling gaat dan ook zeker uit naar al die monumenten "voor hen die vielen", die in elk Stokbroodkaasenwijnlandse dorp of gehucht zijn te vinden. De inwoners van Stokbroodkaasenwijnland maken daar echt prachtige dramatische monumenten van. Ik weet het, ieder zijn smaak, maar het is een van de dingen die ik als eerste doe in een dorp of stad. Het monument zoeken. Meestal is dat niet zo moeilijk, bijna standaard staat het op het dorpsplein, voor de kerk of het gemeentehuis, maar soms kost het wat meer moeite.

1 opmerking:

  1. De manier waarop in een land de 'gevallenen' herdacht worden zegt veel over het karakter van dat land. Sicilie bv. staat vol met oorlogsmonumenten uit de fascistische tijd, de een nog heldhaftiger dan de andere. En in Nederland zie je bijna nooit soldaten afgebeeld op een oorlogsmonument, maar vooral symbolische figuren die lijden of zelfopoffering o.i.d. moeten uitbeelden. Let er maar eens op.

    BeantwoordenVerwijderen