donderdag 27 april 2006

Reisje

Kwam erachter dat alle boeken die ik op dit moment aan het lezen ben, en dat zijn er meestal meerdere, op de een of andere manier over reizen gaan. Maar dan wel allemaal in een heel andere betekenis. Aanrader "Wereldreis in de jaren dertig (met de fiets op weg naar de Oriënt)" is een letterlijke. De titel zegt het al, met de fiets, op pad.
Anders is het in het geval van "Spandau, the secret diaries" van Albert Speer. Deze architect van Snorreman's Derde Rijk bracht bijna twintig jaar door in de gevangenis in OostWestStadt. Zijn reizen vonden vooral in zijn hoofd plaats terwijl hij duizenden kilometers over de luchtplaats liep.
Tenslotte "Mensensmokkel" een journalistenboek over de (moderne) geschiedenis van de mensensmokkel. Gaat ook over reizen, maar dan angstige en gevaarlijke reizen op wrakke scheepjes of duistere zeecontainers.
Viel me opeens zo op. Zal wel komen omdat ik morgen mijn nieuwe fiets kan ophalen bij de fietsenboer. Kan ik ook op pad...


(ben ondertussen ook met een vierde boek begonnen, over de jacht op oorlogsmisdadiger Menten, ook hier komen de nodige reizen in voor)


["Wereldreis in de jaren dertig (met de fiets op weg naar de Oriënt)" van Boeskoler Monnik ligt op dit moment bij de Slegte voor maar 499 eurocentjes! Een aanrader!]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten