woensdag 19 april 2006

Beet op de trap


Daar zit hij dan weer. Deze keer was het de jonge thuishulp. Net als ze op een keukentrapje staat te wankelen grijpt hij haar vast en begint tegen haar op te rijden. Het geschrokken meisje krijgt vervolgens te horen dat ze haar baas niets mag vertellen over het voorval.
Een klein, gedrongen mannetje. Pak 'm beet een meter of 1.60. Met een grote snor. Eén en al vriendelijkheid hobbelt hij de zaal binnen. Bekent direct, zegt "ik val vrouwen lastig" om dat aan te vullen met "het gebeurde buiten mijn wil".
De toon is gezet. In 1996 eigenlijk al toen hij na zijn scheiding alleen kwam te staan. Omdat hij "een beetje zwakbegaafd" is, wordt normaal contact met vrouwen lastig. En pakt hij ze dus maar beet. "Ach" zegt de politierechter die ooit zijn voorzittershamer naar een verdachte smeet, "de één houdt van koffie, de ander valt vrouwen lastig".
Dan zegt de man weer "ik beloof dat het nooit meer zal gebeuren". En de 300 euro die het slachtoffer van hem wil hebben, voor geleden emotionele schade? "Ik geef dat meisje 25 euro meer, dat doe ik. Want ik was heel erg!"
Dan vonnist de rechter. Een voorwaardelijke gevangenisstraf van 4 maanden en een werkstraf van 240 uur. Met een portie begeleiding en zorg, plus een verhuizing naar een beschermde woonvorm. "Ik doe alles wat jullie willen" zegt hij en loopt de zaal uit. Voor de deur draait hij zich nog even om en zwaait. "Bedankt en tot ziens" roept hij.
(ook eens een rechtszaak bijwonen? ga naar de open dagen van de rechtbanken aanstaande zaterdag! klik "link" hieronder voor meer informatie. echte rechtszaak bijwonen? de meeste strafzittingen zijn openbaar!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten